Blogi

Mobiilitukun blogi kertoo kaikesta mikä liittyy mobiililaitteiden alaan, niiden suojaamiseen ja myös yrittäjyyteen.

Varavirtalähde lentokoneessa

Varavirtalähde, voimapankki, powerbank - rakkaalla lapsella on monta nimeä! Olemme saaneet kyselyitä liittyen varavirtalähteiden kuljettamiseen lentokoneessa, ja haluammekin tässä kirjoituksessa hieman avata sitä, mitä sinun tulee huomioida kuljettaessasi voimapankkia mukanasi lennolla.

Aluksi voimme iloksemme todeta, että kaikki valikoimassamme olevat varavirtalähteet soveltuvat kuljetettavaksi mukanasi lennolla käsimatkatavaroissa. Eli huoli pois ja eikun matkaan!

Pakkaa varavirtalähde käsimatkatavaroihin

Tavallisen matkustajan yksinkertaisena nyrkkisääntönä voidaan pitää, että varavirtalähdettä, tai muita akkuja, ei saa kuljettaa lentokoneen ruumassa. Ne tulee pakata käsimatkatavaroiden joukkoon.

Ruumassa akut muodostavat paloturvallisuusriskin, joten akut poistetaan ennen lentoa matkatavaroista lentoyhtiön toimesta. Matkatavaroista poistettuja akkuja säilytetään lentokentällä pääsääntöisesti muutaman viikon ajan ennen niiden hävittämistä. Tässä kannattaa siis olla tarkkana, ellei halua menettää kallisarvoista varavirtalähdettä!

Varavirtalähde lentokone Oli varavirtalähteessä yksi tai useampi latausportti, muistathan pakata sen käsimatkatavaroihin

Huomioi varavirtalähteen kapasiteetti

Toinen huomioitava asia on varavirtalähteen kapasiteetti. Moni on varmastikin eksynyt Finavian sivuille tutkiessaan onko oma voimapankki säännösten mukainen. Finavia ilmoittaa sivuillaan, että suurin sallittu yksittäisen akun energiasisältö voi olla 100Wh (Wattituntia). Jos akun energiasisältö on 100-160Wh, akun kuljetukseen on pyydettävä lupa lentoyhtiöltä ennen matkan alkua.

Yleisesti varavirtalähteiden kapasiteetti vaihtelee 2000 - 20 000 mAh:n välillä. Kyseisen lukeman lisäksi varavirtalähteen myyntipakkauksessa on usein ilmoitettu kuinka monesti esimerkiksi puhelimen saa ladattua täyteen kyseisellä varavirtalähteellä.

Milliampeerit wattitunneiksi

Monelle herää varmasti kysymys, mitä 100Wh käytännössä tarkoittaa, kun voimapankin kapasiteetiksi on ilmoitettu ostettaessa esimerkiksi 15 000 mAh:ia, eli milliampeerituntia?

Finavian ohjeessa ilmoitetut Wattitunnit johtuvat siitä, että akkujen välillä on suuria eroja tehokkuudessa. Esimerkiksi sormiparisto ei tietenkään pysty antamaan virtaa yhtä tehokkaasti kuin auton akku. Tätä mitataan nimellisjännitteellä, joka varavirtalähteissä käytetyissä Li-polymer tai Li-on akuissa vaihtelee 3,5-3,7V välillä. Tuo tieto usein puuttuu akun myyntipakkauksesta, mutta nimellisjännitettä ei silti pidä sekoittaa akun latausjännitteestä kertovaan tietoon (joka yleisesti on 5V). Laskiessa akun Wattituntien määrää on turvallista käyttää nimellisjännitteenä 3,7V.

Voimapankkien milliamppeeritunnit voi onneksi muuttaa Wattitunneiksi helpolla laskukaavalla:

Varvirtalähde lentokone laskuri Saat selville varavirtalähteiden wattitunnit helpolla laskukaavalla

Wattitunnit = milliamppeeritunnit × akun nimellisjännite / 1000

Esimerkiksi jos käytössä on Gearin voimapankki 15 000mAh:n kapsiteetilla, akun wattitunnit saa laskettua käyttämällä aiempaa laskukaavaa: 15 000mAh x 3,7V/1000=55,5Wh 

Varavirtalähteen energiasisältö on siis 55,5Wh ja voin sen huoletta kuljettaa mukanana lentokoneessa käsimatkatavaroissa. Energiasisältö jää reilusti alle 100 Wh:n rajan.

Gearin varavirtalähteen, sekä kaikki muutkin verkkokauppamme tuotteet voit siis huoletta ottaa mukaan matkalle! Tästä pääset tutustumaan verkkokauppamme varavirtalähteisiin.

 

Lue myös

Puhelimen tietoturva - 5 tärkeää tapaa parantaa sitä

Mikä ihmeen 5G?

Paras panssarilasi - Mikä tulisi valita omaan puhelimeen?